Jaarstukken 2022

menu

Toelichting financieel resultaat

We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we afwijkingen alleen toelichten wanneer ze € 50.000 of hoger zijn. De post “overig” gaat steeds over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000.
Posten die politiek relevant zijn lichten we toe.

Bij de toelichting op het financiële resultaat nemen we voordelen op als een positief bedrag en nadelen als een negatief bedrag.
We ronden de bedragen af op € 1.000. Hierdoor kunnen afrondingsverschillen ontstaan.

(bedragen x € 1.000)

Bedrag

1. Werkplein: energietoeslag

Van het Rijk kregen we budget voor de energietoeslag. Het Werkplein voert de regeling uit. Het betreft de doelgroep tot 120% van het sociaal miniumum inkomen. Een deel van het budget is niet besteed. Dit is een open-eind regeling. Aanvragen is mogelijk tot en met 31 maart 2023.

245

2. Werkplein: energietoeslag

Een deel van het budget voor de energietoeslag, voor de doelgroep 120% tot 130% van het sociaal minimum inkomen, is niet besteed. Dit is een open-eind regeling Aanvragen is mogelijk tot 1 april 2023. We gebruiken dit geld in 2023 om de energietoeslag uit te keren. We nemen daarvoor een resultaatbestemming op.

316

3. Werkplein: bijstand

In 2022 was het aantal bijstandsgerechtigden lager dan het aantal waarmee het Werkplein in de begroting rekening hield. De uitkeringslasten vallen daarom lager uit.

270

4. Werkplein: bijzondere bijstand

Meer inwoners maakten gebruik van de bijzondere bijstand en maatschappelijke participatie dan waarmee we in de begroting rekening hielden.

-94

5. Werkplein: reïntegratie

Er waren minder kosten dan voorzien, vooral door minder ingekochte leerwerktrajecten. Binnen het Werkplein vond een tijdelijke verschuiving van personele inzet plaats voor extra onvoorziene taken (verstrekken energietoeslag, bemiddeling van Oekraïners naar werk en afwikkeling Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers).

68

6. Participtatie: dubieuze debiteuren

Het Werkplein rekende de voorziening dubieuze debiteuren door. In 2022 waren er meer bijstandsgerechtigden dan 2021. Hierdoor zijn er meer debiteurenvorderingen. Ook zijn er meer openstaande vorderingen oninbaar verklaard. We verhogen de voorziening dubieuze debiteuren door de toename van nieuwe bijstandsvorderingen.

-239

7. Participatie: Buig

Het definitieve rijksbudget Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten (BUIG) voor de uitkeringslasten is lager vastgesteld dan waarmee we in de begroting rekening hielden.

-201

8. Participatie: Schuldhulpverlening

De huidige schuldhulpverlener (Kredietbank Nederland) zet minder in op saneringskredieten dan de voormalige schuldhulpverlener (Plangroep). Een saneringskrediet wordt verstrekt waarmee alle schuldeisers in één keer afbetaald worden en de schuldenaar nog maar één schuldeiser heeft, namelijk de verstrekker van het saneringskrediet. Omdat dit voor de schuldenaar rust geeft, bespreken we op dit moment met de Kredietbank om dit instrument vaker in te zetten.

53

9. Participatie: Vreemdelingenbeleid

Het jaar 2022 was een opstartjaar. Hierdoor had het Werkplein niet de gehele jaarbijdrage voor de inburgeringsvoorzieningen en uitvoeringskosten nodig. Alleen voor de tweede helft van 2022 bracht het Werkplein voorschotten in rekening.

70

10. Participatie: participatiebudget gemeente

Het Werkplein heeft enkele extra taken gedeeltelijk met het zittende personeel uitgevoerd. Hiervoor is minder extra personeel aangetrokken. Daardoor is er sprake van lagere uitvoeringskosten (€ 42.000). Van het Rijk ontvingen we een hogere rijksbijdrage voor het verstekken van loonkostensubsidies dan waar we in de begroting rekening mee hadden gehouden (€ 75.000).

116

11. Wmo: Huishoudelijke ondersteuning

In de begroting 2022 hielden we rekening met een stijging van 1% per maand (ruim 12% op jaarbasis). Ondanks de stijgende aantallen dalen vanaf oktober 2022 de kosten. Deze daling is toe te schrijven aan de nieuwe overeenkomst voor Huishoudelijke Ondersteuning. Met het in werking treden van deze nieuwe overeenkomst zijn cliënten overgezet naar lichtere en daarmee goedkopere categorieën van huishoudelijke ondersteuning (van HO plus naar HO stabilisatie).

137

12. Wmo: Begeleiding

In het laatste half jaar 2022 zien we een lichte daling van het aantal inwoners dat een beroep doet op de maatwerkvoorziening begeleiding. De oorzaak van deze daling is een betere inrichting van algemene voorzieningen, waarvoor geen indicatie van Wmo noodzakelijk is. Ook sturen we scherper op doorstroom naar behandeling in het kader van de zorgverzekeringswet en de Wet langdurige zorg. Bij de tweede bestuursrapportage 2021 namen we € 500.000 extra budget op voor de stijging die we in de laatste helft 2021 zagen. Deze stijging zette niet door.

244

13. Wmo: eigen bijdrage

We ontvingen een hoger bedrag aan eigen bijdragen van het Centraal Administratie Kantoor, dan waarmee we in de begroting rekening hielden. Bij de invoering van het abonnementstarief per 2020 raamden we een te groot bedrag aan inkomsten af.

75

14. Wmo: Beschermd Wonen

Met ingang van 2022 trad de Gemeenschappelijke Regeling in werking en voert Breda de taken uit namens alle gemeenten. Over 2022 bedroeg het resultaat voor Etten-Leur € 713.000 positief. In de begroting hielden we rekening met € 500.000. De gemeente Breda begrootte in het eerste jaar voorzichtig omdat nog onzekerheid bestond over de uitname uit het budget vanwege de uitstroom vanuit Beschermd Wonen naar de Wet langdurige zorg. Deze uitstroom was hoger dan verwacht. Daarnaast was er een stijging door de toekenning van loon- en prijsbijstelling.

213

15. Jeugdzorg

Over de totale jeugdzorg is er sprake van een overschot. In 2022 zien we een lichte daling van de gedwongen jeugdhulp en lagere organisatiekosten. Daar staat tegenover dat de complexere (duurdere) jeugdzorg toenam.

393

16. Mantelzorgbeleid

In 2022 ontvingen wij van het Rijk extra geld voor het verder ontwikkelen en versterken van de mantelzorgondersteuning. Wij maakten hiermee in 2022 een start. We gebruiken dit geld in 2023 voor de uitvoering in 2023. We nemen daarvoor een resultaatbestemming op.

47

17. Overig

Eén of meerdere afwijkingen, kleiner dan € 50.000.

95

Resultaat programma 6

1.808