Voorwoord
Graag presenteren wij u het jaarverslag en de jaarrekening over het jaar 2022. Het jaar van de verkiezingen, een nieuwe raad, een nieuw raadsprogramma, een nieuw college en het vertrek van onze burgemeester. Het jaar waarin de coronamaatregelen in de loop van het jaar definitief losgelaten zijn, waarin de oorlog in Oekraïne startte en we Oekraïners opvingen; het jaar waarin we onze inwoners en verenigingen moesten helpen met de stijgende energieprijzen. Als je terugkijkt, is er ontzettend veel gebeurd.
Een productief overgangsjaar
De Etten-Leurse cultuur en samenleving kenmerkt zich door een redelijk nuchtere ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ stijl. Trots zijn we zeker, maar we uiten dat bescheiden. Maar sommige zaken mogen best benoemd worden. We hebben samen een raadsprogramma opgesteld, met input van inwoners, ondernemers en andere maatschappelijke partners. We hebben de nieuwe omgevingsvisie vastgesteld, de basis voor de verdere ruimtelijke ontwikkeling van onze gemeente. Het nieuwe raadsprogramma laat zien hoe we de komende vier jaren hier invulling aan geven, maar heeft ook veel aandacht voor een sociaal, duurzaam en levendig Etten-Leur. Een ambitieus programma waar we graag de schouders onder zetten. Natuurlijk samen met inwoners, ondernemers, verenigingen, instellingen enzovoort. We hebben in het kader van Vitaal & Veerkrachtig Etten-Leur de gemeenschap ondersteunt en ontlast. Veel binnenstedelijke woningbouwprojecten, gestart in de vorige raadsperiode, zijn in 2022 voor een groot deel opgeleverd. In deze jaarrekening ronden we dit programma af. Met het college-uitvoeringsprogramma hebben we de basis gelegd voor de acties van de komende jaren.
Positief eindresultaat vraagt om analyse
Financieel laat deze jaarrekening een flink positief resultaat zien. We begrijpen dat dat ook vragen oproept. Hebben we te ruim begroot? Waren we ambitieuzer dan we aankonden? Hebben we projecten niet uitgevoerd? Een verkiezingsjaar is een overgangsjaar dat in het teken staat van herijking van de bestuurlijke doelstellingen en het plannen van acties om die te bereiken. Dat betekent dat nieuwe projecten pas daarna worden opgestart. Daarnaast kampt ook Etten-Leur krapte in de capaciteit waardoor niet alles opgepakt kan worden zoals gepland. We hebben het positieve resultaat dan ook geanalyseerd. En dan blijkt ook dat ruim de helft van het bedrag te danken is aan extra budget vanuit het Rijk dat pas aan het einde van het jaar kwam. Niet op tijd om dat in 2022 nog uit te geven aan de doelen waar het voor bedoeld was. Bij elkaar opgeteld is dat toch een heel bedrag. Hiervoor geldt dat wij hier bij het begroten en ook bij de bestuursrapportages nog scherper op willen zijn. Voor de analyse van het resultaat verwijzen wij naar de financiële samenvatting.
Buffer voor uitdagingen en ambitie in de toekomst
We doen een aantal voorstellen om budget uit 2022 over te hevelen naar 2023, de zogenaamde resultaatbestemmingen. Dat gaat meestal over activiteiten die nog niet waren afgerond en waarvoor dit budget wel nodig is. Het restant gaat naar de algemene reserve. Met de financiële onzekerheden van de komende jaren én de ambities die we nog hebben zoals een onderdoorgang bij het spoor, het vraagstuk van een betere verkeersontsluiting, de centrumvisie, de maatschappelijke accommodaties, verduurzaming, de woonzorgvisie, is deze buffer geen overbodige luxe. In de bestuursrapportage en kadernota zien we een ander financieel perspectief dan de afgelopen paar jaar. Met het jaar 2026 als zeer negatief financieel vooruitzicht. Met deze jaarrekening sluiten we het hoofdstuk van 2022 en richten we onze blik weer op het nu en de toekomst.
Het college van burgemeester en wethouders